Resepi Kek Batik Tanpa Bakar


Pada bulan April, kami mengadakan festival antarabangsa kedua di universiti saya, di mana saya dapat merasakan kek Malaysia yang dipanggil kek batik. Nasib baik untuk saya, saya dapat memperoleh resipi itu, jadi pada hari Khamis saya akhirnya memutuskan untuk mencubanya! (Terima kasih Lum untuk berkongsi resepi!) Sebagai tajuk mencadangkan, ini tidak memerlukan masa penaik, tetapi sebaliknya sekurang-kurangnya 5 jam di dalam peti sejuk atau semalam; Saya menyimpan saya semalaman.

Bahan

    130 gr. Biskut jari
    50 gr. Kenari cincang
    100 gr. Cip coklat gelap (saya menggunakan coklat susu)
    30 gr. serbuk koko
    100 gr. susu pekat
    50 gr. Mentega unsalted atau marjerin (saya menggunakan marjerin)
    50 gr. Gula
    2 biji telur (saya menggunakan medium)

Seperti dahulu, saya membuat video keseluruhan proses, jadi semak halaman Instagram saya. Mudah-mudahan dari masa ke masa saya dapat meningkatkan kualiti, kerana ia boleh menjadi penggambaran rumit dengan telefon dengan satu tangan dan menggunakan yang lain untuk membakar! 😀

Seluruh proses pada dasarnya hanya memerlukan periuk. Pertama menggabungkan cip coklat, serbuk koko, susu pekat, marjerin, dan gula dan biarkan semuanya meleleh dalam periuk pada api sederhana sederhana. Simpan kacau sehingga semuanya cair dan kemudian keluarkan periuk dari api dan gunakan kocok kawat untuk memukul di dalam 2 telur. Sekali mereka diaduk, letakkan periuk itu kembali ke atas ketuhar dan kacau segala-galanya sehingga anda mempunyai pes tebal. Ia hampir seperti membuat kastard. Pastikan campuran anda tidak mula terbakar; Jika anda melihatnya menggelegak sebelum ia menebal, kemudian menurunkan haba.


Tanggalkan periuk dari panas dan masukkan biskut anda. Saya hanya menggunakan tangan saya untuk memecahkan mereka ke dalam beberapa keping. Kemudian tambahkan walnut dan campurkan sehingga semuanya ditutup dengan baik di adunan coklat. Akhir sekali, tutupkan kuali / roti di dalam aluminium, letakkan adunan di dalamnya, kemudian tutupnya dengan kerajang. Gunakan sudu sehingga semuanya keluar dan letakkan di dalam peti sejuk selama sekurang-kurangnya 5 jam atau semalaman.

(Dengan cara ini, saya akhirnya mengambil peluang untuk menggunakan susu pekat yang saya bawa dari Azerbaijan, yang dalam bahasa Rusia disebut sgushonka.)


Seperti yang saya nyatakan di awal, saya menyimpan saya semalaman. Dalam pengalaman saya, ia tetap berpegang kepada kerajang aluminium, jadi ia agak rumit apabila mengeluarkan. Walau bagaimanapun, rasa itu indah! Rasanya seperti bar cookie dengan beberapa jenis coklat, karamel, dan rasa walnut. Ia kelihatan agak serupa dengan gambar resipi asal, jadi saya rasa percubaan pertama saya boleh cukup kandungan 🙂 (Dengan cara ini, saya mempunyai pendirian seramik yang baru ini terima kasih kepada teman lelaki saya, ya!)


Sekiranya anda mempunyai sebarang resepi pencuci mulut tradisional, sila berasa bebas untuk berkongsi resepi masakan dengan saya! Saya telah membuat pencuci mulut bahasa Azerbaijan, Turki, Inggeris, dan Sweden sebelum ini, jadi saya sentiasa mendapat sesuatu yang baru.

Translate