Corak Kek Batik Ini Terlalu Cantik Untuk Dimakan


Raya Aidilfitri ini, inspirasi untuk pakaian perayaan yang banyak boleh datang dari sumber yang tidak dijangka - meja pencuci mulut.

Ini semua berkat Batikrolls yang indah oleh Nura - gulungan Swiss yang lembut dan dihiasi dengan indah seperti batik tradisional. Kedai kek dalam talian yang berpangkalan di Singapura telah menjulang berpuluh-puluh pengguna netizens selepas dipaparkan di laman web seperti MashableAsia , FoodAddict.Me dan Eatbook.sg; Gulungan batik ini adalah kek yang melancarkan seribu saham.

Setiap roll batik 22cm boleh diisi dengan Nutella, vanila atau blueberry buttercream. Mereka dicipta oleh Nura Alkhatib yang berusia 32 tahun. Dia dibesarkan dengan seorang ibu yang suka mencuci mulut yang tidak hanya senang dengan lelangit, tetapi juga menggembirakan mata.

"Dia sentiasa membuat cookies atau pencuci mulut yang sedikit lebih teliti daripada biasa," kata Nura. "Saya rasa itulah sebabnya saya cenderung untuk menghargai makanan pencuci mulut yang cantik, kecil, dan sentiasa memburu untuk merawat manis yang kelihatan dan terasa hebat.

"Semasa sambutan Hari Raya Aidilfitri, ibu saya akan menarik pengunjung kami dengan penyebaran biskut hari raya yang lazat. Dia suka membuat meja makan sebagai pameran, dan menghantar tetamu ke rumah dengan hadiah manis. "


Kek batik dipenuhi dengan Nutella atau buttercream.


Diilhamkan oleh semangat dapur ibunya, Nura memulakan perjalanan penaiknya sendiri - dan tradisi pemberian hadiahnya sendiri dengan gula-gula yang cantik. Dia melancarkan Batikrolls oleh Nura tahun lalu, dengan menggunakan salah satu resepi kek dari suaminya dan menggabungkannya dengan konsep seni roll cake dari Jepun, Thailand dan Indonesia.

"Proses pembuatan gulungan batik adalah sama dengan penciptaan seni, perbezaannya hanya kanvas kita kertas kertas dan cat adalah pewarna makanan dan buttercream," kata Nura.

Setiap gulungan batik bermula dengan motif, ditarik tangan bebas atau dengan stensil.

"Ini semua tentang imaginasi, dan kerana reka bentuk batik boleh menjadi rumit, mereka memerlukan tangan mantap dan banyak kesabaran. Reka bentuk yang lebih rumit, lebih banyak masa dan kemahiran diperlukan - sesetengah reka bentuk mungkin mengambil masa sejam untuk mencipta, "kata Nura. "Itulah sebabnya gulungan batik kami adalah karya seni yang dibuat tangan."

Sebaik sahaja motif diisi dengan pelbagai warna, dengan teliti disalurkan ke dalam reka bentuk, lapisan berwarna dibakar. "Langkah seterusnya adalah bahagian rumit, apabila kita perlu menggabungkan motif dengan campuran kek dan membakarnya lagi. Selepas membakar kek dengan motif, kita flip kek terbalik dan mengupas kertas jejak untuk mendedahkan motif yang telah kita buat sebelumnya. Kita perlu mengupas perlahan-lahan kerana jika terlalu cepat, motif batik juga boleh keluar! Kami kemudian flipnya lagi, tutup lapisan span dengan buttercream dan roll it up. "

Beberapa corak batik Indonesia termasuk Batik Pekalongan dari pantai utara Jawa, yang dikenal dengan warna yang lebih terang dan desain bunga yang rumit, Batik Mega Mendung, sering menggambarkan awan, dan Batik Parang Rusak. Suatu jenis Batik Parang yang pernah digunakan hanya oleh mahkamah kerajaan Jawa Tengah, Parang Rusak sering kelihatan seperti parang yang dilipat parang, atau pisau.


Diilhamkan oleh cinta ibunya untuk membuat gula-gula manis, Nura datang dengan corak kek batik yang indah dan lazat.

"Kegemaran tahun ini adalah dua rekaan baru kami, Batik Gendongan dan Batik Mawar," kata Nura.

"Kek itu dibuat sepenuhnya - walaupun pembungkus kami dibuat dengan tangan," katanya. "Saya tidak dapat mencari apa-apa pembungkusan yang sesuai dengan kek, jadi saya menyesuaikan kotak saya sendiri dari bekalan seni dan kraf. Kotak tandatangan kami benar-benar menambah pengalaman pembekalan keseluruhan dan mereka popular seperti kek! "

Translate