Resepi Kek Batik Paling Sedap

Apa yang anda lakukan apabila anda memerlukan makanan pencuci mulut di meja anda, tetapi masa anda tidak berada di sebelah anda? Anda membuat 'Kek Batik'! Dinamakan untuk kemiripannya dengan 'batik', sejenis kain berwarna menggunakan kaedah pencelupan tradisional, kek ini adalah salah satu penglihatan yang cantik. Ia kelihatan lebih baik apabila ia telah dihiris, dengan keropok ringan berwarna dipegang bersama oleh campuran koko yang tebal dan gelap. Bahagian yang terbaik adalah bahawa ia tidak memerlukan penaik! Hanya beberapa masa di dalam peti sejuk memberikan anda satu blok kebahagiaan coklat. Kek ini berasal dari Malaysia Timur, dan sangat popular di Sarawak dan Brunei. Walaupun mereka mungkin menyerupai 'Slice Hedgehog' yang terkenal di kalangan Aussies, 'Kek Batik' sedikit berbeza.

Rasa koko yang kaya dengan kek ini adalah hasil daripada pemanis yang beransur-ansur susu pekat dan gula dari memasak lambat. Seperti halnya memasak lambat adalah kunci kepada rasa kelapa yang unggul di Malaysia, karamelisasi gula itu meningkatkan rasa kakao keseluruhan dalam kek ini. Caranya untuk menyederhanakan kegembiraannya adalah dengan menggunakan keropok masin ringan, bukan biskut teh biasa (atau biskut Marie, kerana mereka lebih dikenali sebagai). Rasa manis biskut teh cenderung menghasilkan produk akhir yang terlalu manis, sementara keropok asin mengimbangi kemanisan adonan hingga perkadaran yang menyenangkan.

Sebaik sahaja kek disejukkan, ia akan mendapat konsistensi seperti fudge, membolehkan rasa coklat tebal berada di puncaknya. Ini hanyalah pemandangan paling menakjubkan untuk pencinta coklat sejati. Satu helah untuk mendapatkan lunas, merosakkan kotak yang unik dengan merawat yummilicious ini dengan menggunakan pisau panas. Dan resepi kek semudah itu, anda mempunyai pencuci mulut yang luar biasa yang hanya ingin dinikmati.


Bahan-bahan

    Biskut masin 250 g sedikit masin memecahkan bahagian
    Telur ayam 6
    400 gm mentega masin
    Gula 150 gm
    200 gm susu pekat
    Tepung biasa 200 gm
    Serbuk 70 gm koko


Arahan

    Cairkan mentega dan gula dalam periuk dengan api yang rendah. Sediakan untuk menyejukkan
    Sikat tepung koko dan tepung bersama
    Telur telur melalui ayak ke dalam mangkuk besar. Pukul sedikit sehingga anda mencapai tekstur yang lebih
    Masukkan susu pekat dan tepung tepung dan bubuk koko ke dalam mangkuk. Campurkan dengan baik sehingga ia membentuk adunan yang tebal dan lengket
    Masukkan mentega cair ke adunan dan kacau dengan baik
    Campurkan campuran di atas api yang rendah selama 45 minit hingga satu jam sehingga campuran menebal dan tidak berpegang pada periuk. NOTA: Ia adalah sangat penting untuk sentiasa mengaduk, jika tidak ia tidak akan memasak sama rata dan mereka akan menjadi rumpun di adunan
    Menggunakan mangkuk yang berasingan, bungkus sedikit campuran yang akan berfungsi sebagai adunan rizab
    Masukkan biskut ke dalam campuran utama. Campurkan dengan baik supaya biskut rata disalut dengan coklat
    Tuangkan campuran ke dalam tin timah dan tekan, pastikan campuran dipadatkan secara sama rata ke dalam tin kuih
    Tuangkan adonan rempah di atas campuran yang dipadatkan dan lancar sehingga ditutupi secara rata
    Apabila kek disejukkan sedikit, alihkannya ke dalam penyejuk selama kira-kira 6 jam (sebaik-baiknya semalaman)
    Kek batik sebaik sahaja siap

Translate